Τρίτη 9 Απριλίου 2013

Κανόνες και Όρια

  


Συχνά ακούμε γονείς να διαμαρτύρονται για την ανάρμοστη συμπεριφορά των παιδιών τους στο σπίτι ή σε κάποια κοινωνική εκδήλωση και απορούν πως στο σχολείο τα παιδιά ακούνε, είναι πειθαρχημένα και σέβονται τους κανόνες της τάξης και γενικότερα του σχολείου. Πως καταφέρνουμε όταν επισκεπτόμαστε, σαν ομάδα, ένα θέατρο, ένα μουσείο, να ελέγξουμε τόσα πολλά παιδιά τη στιγμή που οι γονείς δυσκολεύονται, κάποιες φορές, να πειθαρχήσουν μόνο το δικό τους.
"Κανόνες" …. η μαγική λέξη, όπου μαζί με τη λέξη "όρια" μας δίνουν την απάντηση στις παραπάνω απορίες. Η φράση που συνηθίζουμε να λέμε είναι «δεν θέλει κόπο, θέλει τρόπο». Ένα παιδί με όρια είναι ένα άτομο ισορροπημένο και ευτυχισμένο, εν αντιθέσει μ’ ένα παιδί στο οποίο έχει δοθεί ασύδοτη ελευθερία, το οποίο νιώθει ανασφάλεια και έλλειψη κοινωνικού προσανατολισμού.
 Ένα παιδί χωρίς όρια και κανόνες πιστεύει ότι μπορεί να κάνει ότι θέλει, με όποιον και όποτε θέλει. Η τακτική όμως αυτή έχει σαν αποτέλεσμα απομονωμένα παιδιά χωρίς φίλους, χωρίς συναισθηματική κάλυψη. Παιδιά που δεν έχουν μάθει στο γνωστό «δούναι και λαβείν» και τελικά καταλήγουν να μη μπορούν να διαχειριστούν τη σχέση τους με τους άλλους. Η σταδιακή απομόνωση από τους φίλους τους καθώς και οι «τιμωρίες» από την πλευρά των γονέων, οι οποίοι φτάνουν στο σημείο να μη αντέχουν, κάποιες στιγμές, άλλο την απειθαρχία των παιδιών τους , οδηγεί τα παιδιά σε επιθετική συμπεριφορά. 
  • Χρειάζεται λοιπόν από την πλευρά μας σαν γονείς να δείχνουμε σταθερότητα στη συμπεριφορά μας και χωρίς φωνές και τιμωρίες να οριοθετούμε από μικρή ηλικία τα παιδιά μας. Πρέπει να γνωρίζουμε ότι η οριοθέτηση είναι μια διαδικασία που απαιτεί υπομονή και επιμονή από μέρους μας καθώς τα παιδιά αρχικά θα προσπαθήσουν να καταπατήσουν τους κανόνες που θα θέσουμε. 
  • Εξαρτάται από τη στάση που θα κρατήσουμε, τη συγκράτηση και τη δύναμη που θα δείξουμε, τη στιγμή της αντιπαράθεσης, για το αν θα τα καταφέρουμε ή όχι. Σίγουρα τις περισσότερες φορές δεν θα είμαστε αρεστοί προκαλώντας το θυμό τους, αλλά στο σημείο αυτό θα πρέπει να δείξουμε σταθερότητα.
  •  Σημαντικό είναι να καταλάβουμε ότι βάζοντας όρια και κανόνες στο παιδί μας δε σημαίνει ότι καταπατούμε και ισοπεδώνουμε την προσωπικότητά του φέρνοντας στο τέλος αντίθετα αποτελέσματα απ’ αυτά που επιδιώκουμε και αναπτύσσοντας του ένα αίσθημα διστακτικότητας.                                                                                                                          Στέλλα Σταμέλου - Διευθύντρια Κέντρου Προσχολικής Αγωγής - Το Τρενάκι

Σας περιμένω να φτιάξουμε τη δική μας γειτονιά!